's ochtends 5 uur op en het zeilpak aan want het goot van de regen en er leek aardig wat wind te staan, hoeveel geen idee in de haven en de windmeter van de boot heeft ook besloten het maar niet meer
te doen. Eenmaal buiten stond er toch nog meer wind dan ik dacht, onder de beschutting van het eiland 4 tot 5 dus dat kon wat worden eenmaal de vuurtoren van La Corbiere voorbij en op volle zee want
de wind stond pal Noord, dus pal tegen. Het eerste stuk halfwind en met tegen de 9 knopen op de genua ging het wel heel hard. Eenmaal La Corbiere kon de genua eraf, windkracht 6 pal tegen en dan op
die korte hoge golven dat is geen doen. Enfin, na een 7 uur in de wind en striemende regen de haven van St Peter Port binnen en nadat ik ben afgemeerd aan ponton in de buitenhaven, de kachel aangezet
om weer en beetje op te warmen. Dat is zo'n dag dat je denkt: waarom vind ik dit eigenlijk leuk :-) Vandaag nog steeds harde wind uit het Noorden dus geen goed plan om de Alderney race door te gaan.
Het schijnt mrgen wat beter te worden. Eerst maar eens lekker uitgeslapen, boodschappen gedaan dus vanavond een lekker stukje vlees en groenten..... En dan maar hopen dat er morgen wat minder wind
staat. Hier is wel eindelijk het zonnetje gaan schijnen en dat voelt al weer wat plezierigen aan. Ik weer verder met het lezen van een boek (ja ja, echt)
Na anderhalve week samen met Irene op de boot vandaag weer de eerste tocht alleen. Om 5 uur op en door de sluis samen met een vrachtschip uit Harlingen. De tank weer vol met diesel en op pad naar
Jersey. Weinig wind maar ook een vlakke zee. Op een 10 mijl voor Jersey kwam ik terecht in een vloot van zo'n 100 Franse wedstrijdschepen. Snelle overtocht met stroom flink mee en rond eeen uur of 3
de haven binnen. Het begon direct te hozen en ik moest nog een uur of twee wachten voor ik de drempel naar de jachthaven over kon. En eind van de dag weer even wennen om eens niet aan de fruit de
mer, tarbot of kreeft te zitten in een restaurantje maar een ouderwets zeilmaaltijdje van rookworst, witte bonen in tomatensaus en de niet wef te denken bonduelle krieltjes ! Morgen weer vroeg op en
naar St Peters Port op Guernsey. Niet zo'n lange tocht en kijkend naa r weersvoorspellingen is dat maar goed ook. Trouwens wel heel grappig als een Franse zeiler op weg naar de Oostzee je vraagt wat
nou het leukste waddeneiland is om te bezoeken.
Gisteren van St Helier naar St Malo. Vrijwel geen wind en ook nog pal tegen. Dus op de motor 7 uur met een heerlijk zonnetje en een stevige oceaandeining naar St Malo getuft. Eenmaal aangekomen
konden we direct door de sluis naar de haven bij de oude stad (intras muros). De aankomst bij de ommuurde stad is wel heel erg mooi. Hiermee is de eindbestemming van de reis bereikt. Gisteren nog
heerlijk gegeten met uitzicht op de baai van St. Malo. Vandaag begon met regen en al shoppende werd het droog en ging zelfs de zon nog schijnen. St. Malo is trouwens fantastisch om doorheen te
wandelen en het uitzicht vanaf de muren van de stad over de baai met laag water als alle rotsen boven water uitsteken is super. Het waait wel enorm dus ik hoop dat die wind de komende dagen wat
minder wordt. Morgen gaat Irene weer met de trein op huis af en gaat voor mij de terugreis weer beginnen. Via de kanaaleilanden weer terug naar Cherbourg en dan het kanaal over naar de Engelse kust.
Maar eerst even wat mooier weer en minder wind afwachten.
Vandaag een relaxte winkeldag gehouden in St Helier, een vreselijk leuk stadje en je kan je je best voorstellen om hier te wonen. Ook heerlijk gelunched met een lekkere kreeftsalade. Echt een leuke
dag met veel zon en iets teveel wind om te zeilen. Morgen weer een stevige tocht naar het verste punt op de reis: St. Malo. Het lijkt een zonnige dag met niet teveel wind te gaan worden dus dat komt
goed uit. Aan het eind van de middag zijn we alvast over de drempel van de marina aan de buitenkant gaan liggen om morgen om een uur of tien weg te kunnen. Die drempel valt zo'n 4 meter droog en dan
lig je een halve dag te wachten en mis je de stroom mee.
Na enkele dagen verregend en verwaaid in Cherbourg te hebben gelegen dan toch maar op pad naar Guernsey. Tot 2 uur 's middags liggen wachten tot de goede stroom en hopen dat de wind ging liggen, met
windkracht 4 op pad. Bij Cap de la Hague weet je dan waarom je dit eigenlijk met mooi weer moet doen, een prachtig gezicht maar golven van twee meter die nergens vandaan komen maar ineens omhoog
komen. Iets teveel voor Irene, ingepakt in een slaapzak op de bank in de kuip, het ging waanzinnig tekeer en hierbij Irene officieel tot zeebonk gepromoveerd. Mooi op tijd voor de Alderney race qua
stroom, hier kan het nog veel erger tekeer gaan dan bij de Clap de la Hague. Uiteindelijk ging de wind liggen en kwamen we motorend op een uur of 9 's avonds in de haven van St Peter Port op
Guernsey, het fort was al prachtig verlicht. Boterhammetje eten en slapen. De volgende dag lopend door het stadje maar op zondag is er niet veel open. Wel heerlijk een lunch met een fantastische
seafood schotel en een lekker wijntje. En de hele dag blauwe lucht en zon !!!!! Omdat we in de buitenhaven bleven liggen om weer op tijd te kunnen vertrekken is de rubberboot maar opgeblazen om naar
de kant te kunnen. De steigers daar hebben geen verbinding met de wal. Vandaag om 9 uur vertrokken uit St Peter Port en met een windkracht 4 stoven we met stroom mee richting Jersey. Beetje steile
golven dus het rommelde flink maar met de genua en zonder grootzeil was het eigenlijk een heel relaxed tochtje. Om 2 uur 's middags de marina van St Helier binnengelopen. Heerlijk gedouched
en...'...... Internet werkt hier zowaar. Dus weer een verhaal. Morgen blijven we in St Helier en als het weer ok is, er wordt voor vanavond al windkracht 7 voorspeld , dan gaan we overmorgen naar St
Malo. De blik op de kanaaleilanden vanaf zee met de blauwe luchten is trouwens wel heel erg mooi, met die vuurtorentjes op uitstekende rotsen, heel gaaf.
Na dagen tobben met het krijgen van een internet verbinding is het (met dank aan Irene, die blijkbaar iets meer geduld met die dingen heeft dan ik) eindelijk gelukt en kan ik de weblog weer eens bij
werken. Na de reparatiedag in Dieppe vrolijk weer op pad richting Le Havre. Een lange tocht van zo'n 54 mijl en met een redelijk windje mee en ook een hobbelig zeetje waardor het allemaal snel
onrustig werd. Vervelender was echter dat de gerepareerde stuurautomaat precies 1 minuut gewerkt heeft en de zekering er weer uitvloog. Dus dat betekende dat er nog iets goed fout zat met dat ding.
Enfin, direct een nieuwe zekering erin zodat de wind en dieptemeter het weer deden en vooral van de stuurautomaat afblijven en gewoon maar 12 uur gaan sturen. Weer een dag op Bifi's en fles water
haha. Ook knalde onderweg de grootschoot verbinding dus nog een beetje rommelig om direct het grootzeil binnen te halen en verder op de genua, want ik had niet zo'n trek om dat nog onderweg te gaan
repareren. Uiteindelijk ging de tocht nog wel redelijk vlot en kwam ik 's avonds om een uur of 6 in Le Havre aan en ja hoor, bij de smalle ingang van de jachthaven, plops, aan de grond, er moest
nodig gebaggerd worden en bij laag water gaat die twee meter diepgang er echt niet door, dus nog een uurtje wachten vqoor ik naar binnen kon. Daarna op naar de moules frites, maar o ja, zondag,
dus....... Alles dicht, dan maar een blik soep en naar bed. De volgende ochtend maar eens gekeken hoe het zat met de tijden van hoog water in de komende havens en omdat dat allemaal vreselijk
onhandig uitkwam besloten om een dagje te blijven liggen en volgende dag in 1 keer door te gaan naar Cherbourg. De dag naar Cherbourg begon met wachten tot een uur of 9 tot het water hoog genoeg was
om de haven weer uit te kunnen varen. Verder een prima tocht met niet al teveel wind. Wel heel erg grijs en regenachtig zodat ik de hele dag bijna geen kust gezien heb. Om ongeveer 10 uur de haven
binnen, met een andere Nederlander nog een biertje gedronken en lekker moe gaan slapen. Inmiddels is Irene ook per trein in het winderige en natte Cherbourg gearriveerd, nu internet gefixed is en de
blog weer bijgewerkt, gaan we zo de stad maar eens in. Als het weer een beetje gaat opknappen, gaan we de tocht naar Guernsey maken, maar dat moet echt een stuk beter worden.
Een lange dag, om 10.00 de haven van Boulogne uit met nog zo'n 3 uur stroom tegen en dan is 54 mijl best lang, onderweg ging er nog een waterig zonnetje schijnen en was het best aardig, tot de wind
aantrok en bovendien plotsklaps de stuurautomaat, de windmeter en de dieptemeter op zwart gingen. Dan is het behoorlijk tobben als je alleen vaart. Uiteindelijk om een uur of 8 's avonds in de haven
van Dieppe afgemeerd en ik heb mezelf maar getrakteerd op, hoe Frans kan zijn, een heerlijke moules frites. En als je dan denkt lekker te kunnen gaan slapen, moet je niet in Dieppe naast een stalen
ponton liggen met golfslag uit zee, de boot gingvreselijk tekeer en het was een kabaal van jewelste. Weinig geslapen dus. Enfin vandaag maar binnen blijven en de apparatuur weer werkend te krijgen.
Na veel tobben en zoeken bleek de kapotte zekering gevonden en na een nieuwe zekering (die van de kachel) er in gestopt te hebben gingen de instrumenten weer vrolijk aan. Nu op zaterdag nog een
nieuwe zekering zien te krijgen. Ik ga op pad. Morgen waarschijnlijk naar Le Havre want Fecamp komt qua stroom slecht uit om met hoog water daar binnen te kunnen lopen. Straks maar even goed rekenen.
Met het weer wil het niet vlotten, grauw en grijs met een motregentje. Om tien uur uit Duinkerken vertrokken en stroom en wind tegen, dus maar op de motor want 40 mijl met stroom tegen gaat lang
duren. Aanvankelijk een hobbelig zeetje maar het werd steeds rustiger. Ik dacht op een gegeven moment dat ik niet verder zou komen dan Calais maar toen de stroom omging begon het op te schieten.
Uiteindelijk om 18.00 de haven van Boulogne binnengevaren en afgemeerd naast de visverkopers boven op de kade. Lekker luchtje de hele nacht trouwens. Vanochtend even het hoogwater afwachten en dan op
naar Dieppe, 53 mijl te gaan met je raad het nooit een motregentje en maar weinig wind maar wel uit de goede richting.