Paul-2012-zeilen-naar-Jersey-en-Guernsey.reismee.nl

In Cherbourg

Na dagen tobben met het krijgen van een internet verbinding is het (met dank aan Irene, die blijkbaar iets meer geduld met die dingen heeft dan ik) eindelijk gelukt en kan ik de weblog weer eens bij werken. Na de reparatiedag in Dieppe vrolijk weer op pad richting Le Havre. Een lange tocht van zo'n 54 mijl en met een redelijk windje mee en ook een hobbelig zeetje waardor het allemaal snel onrustig werd. Vervelender was echter dat de gerepareerde stuurautomaat precies 1 minuut gewerkt heeft en de zekering er weer uitvloog. Dus dat betekende dat er nog iets goed fout zat met dat ding. Enfin, direct een nieuwe zekering erin zodat de wind en dieptemeter het weer deden en vooral van de stuurautomaat afblijven en gewoon maar 12 uur gaan sturen. Weer een dag op Bifi's en fles water haha. Ook knalde onderweg de grootschoot verbinding dus nog een beetje rommelig om direct het grootzeil binnen te halen en verder op de genua, want ik had niet zo'n trek om dat nog onderweg te gaan repareren. Uiteindelijk ging de tocht nog wel redelijk vlot en kwam ik 's avonds om een uur of 6 in Le Havre aan en ja hoor, bij de smalle ingang van de jachthaven, plops, aan de grond, er moest nodig gebaggerd worden en bij laag water gaat die twee meter diepgang er echt niet door, dus nog een uurtje wachten vqoor ik naar binnen kon. Daarna op naar de moules frites, maar o ja, zondag, dus....... Alles dicht, dan maar een blik soep en naar bed. De volgende ochtend maar eens gekeken hoe het zat met de tijden van hoog water in de komende havens en omdat dat allemaal vreselijk onhandig uitkwam besloten om een dagje te blijven liggen en volgende dag in 1 keer door te gaan naar Cherbourg. De dag naar Cherbourg begon met wachten tot een uur of 9 tot het water hoog genoeg was om de haven weer uit te kunnen varen. Verder een prima tocht met niet al teveel wind. Wel heel erg grijs en regenachtig zodat ik de hele dag bijna geen kust gezien heb. Om ongeveer 10 uur de haven binnen, met een andere Nederlander nog een biertje gedronken en lekker moe gaan slapen. Inmiddels is Irene ook per trein in het winderige en natte Cherbourg gearriveerd, nu internet gefixed is en de blog weer bijgewerkt, gaan we zo de stad maar eens in. Als het weer een beetje gaat opknappen, gaan we de tocht naar Guernsey maken, maar dat moet echt een stuk beter worden.

Rien

Dat waren wel werkdagen zeg, 12 uur varen en stuurautomaat. Is die inmiddels gerepareerd? Nou ja, je hebt er nu in ieder geval een stuurvrouw bij. En laat Irene ook gelijk even naar de stuurautomaat kijken, ze heeft tenslotte ook internet weer aan de praat gekregen. Naast stuurvrouw ook nog eens boordwerktuigkundige :) In ieder geval veel plezier samen op de "Channel Islands". En op naar de 25 graden.

Wilco

Een tijgebonden reis! Heb je wel eens van Protide gehoord ;) ?

Ik heb gisteren nog een spoedcursus tijpoorten gehad van een havenmeester... dat is geen sinecure. Heb je een opstappunt of helidek voor de loods?

Peter en Antoinette

Het zit allemaal niet zo mee zo te horen. Als het nou nog een beetje mooi weer is kan je nog een beetje genieten maar helaas..... We hopen dat het snel beter gaat en wensen jullie veel plezier! We wachten op nieuws. Groeten

Hans

Paul en Irene, Nu wordt het tijd voor mooi (zeil)weer. Na een week van wisselvallig weer verdienen jullie dat. Goede tocht naar de Kanaaleilanden en laat de oesters goed smaken. blijf jullie volgen.

Groet, Hans

Helene en Michael

Voor zo'n pietje precies als jij kan er natuurlijk nog van alles kapot gaan. Toch ben je al zover gekomen. Hoe bevalt het om zo in je eentje rond te dobberen :-) Gelukkig nu weer gezelschap van Irene. Genoeg zakjes bij je?????? Veel plezier samen.