Paul-2012-zeilen-naar-Jersey-en-Guernsey.reismee.nl

In Brighton

Na een rustdag in Poole om bij te komen van de overtocht een niet al te lange tocht van Poole naar Cowes. Het was fantastisch om de Needles te zien. De karakteristieke witte rotsen op het uiterste westelijke puntje van the Isle of Wight. Met een fanatiek zonnetje en windkracht 6 en ook nog stroom mee zo met 8 knopen de Solent in te stuiven is weer een heel aparte ervaring. De wind tegen tij daar aan de ingang van de Solent was even wat minder. Dan zie je ook dat de Solent echt een van de mooiste zeilgebieden is die je maar kan voorstellen. Op naar Cowes het zeilparadijs voor de wedstrijdzeilers. De wind trok nog wat verder aan en de stormwaarschuwingen voor windkracht 8 kwamen over de marifoon door en dus maar motor aan en zeil naar beneden. Met meer dan windkracht 6 pas tegen is het niet leuk meer. Uiteindelijk in Cowes afgemeerd en de zomerzon in de kuip was heerlijk. Dit stadje is Engelser dan Engels maar wel heel leuk om te zien. De volgende dag stond er weer een volle bak wind 6 a 7 tegen dus maar een dagje stilligen,de dag daarna wilde ik wel weer verder naar Brighton en de voorspellingen waren wel aardig. Eenmaal een uurtje onderweg viel dat wel tegen, windkracht 6 en natuurlijk pal tegen en ook stroom tegen tij dus hele vervelende golven. Ik zag het niet zitten om dat 8 uur voor de boeg te hebben dus maar de haven van Portsmouth ingevlucht. Eenmaal binnen was het enorm warm met een vliegende storm in de kuip, vreemde combinatie. Vandaag met een stuk minder wind en ook iets zuidelijker dus gustiger op weg naar Brighton. De zee was zeer vlak en rustig, geen vergelijking met gisteren en ik schoot lekker op. In korte broek want het was warm bij vertrek. Na een uur of drie, midden op zee want je moet hier een stuk uit de kust voor een serie zandbanken, ineens potdicht mist en koud, lange broek aan en vest opgezocht. Je zag echt geen hand voor ogen en dan ben je blij dat er tegenwordig hele handige GPS navigatie systemen zijn. Ik ben langs allerlei boeien gevaren die ik allemaal nooit heb gezien. Later kwam het zonnetje er weer door en loste de zeemist op . Bij brighton aangekomen was het weer zomer en goed heet.

Jacqueline

Weer een heel verhaal Paul, wat het weer betreft heb je alles gehad wat je maar kunt bedenken, ik hoop dat je geen mist meer krijgt want dat is niet fijn, de reis begint al aardig op te schieten, ik wens je mooi zomerweer om lekker te zeilen, groetjes ma xx

Andy

Nou Paul, das zeker niet lekker om zeevlam onderweg te krijgen. Maar gelukkig houden je zakeringen het wel vol.
Brighton....is dat niet waar ooit die mooie oude pier was (nu afgebrand). Hier hebben we het goed warm...dus we sturen wel wat jouw kant op.

Groetjes.

Hans

Paul, je leert je boot wel goed kennen zo, maar ik denk als ik het zo lees, dat je een geweldige reis aan het maken bent. Proficiat met je eerste solotocht over het Kanaal. Ik hoop dat het weer goed blijft en een behouden thuiskomst.

Wilco

Je bent lekker bezig! Ook als de wind even niet in de zeilen blaast, verlies je je doel niet uit het oog. [Het lijkt wel een project ;)]

Veel succes met de komende trips. Dit levert je een waanzinnige ervaring op.