Paul-2012-zeilen-naar-Jersey-en-Guernsey.reismee.nl

Het kanaal over

Gisterochtend om half zes bij een opkomend zonnetje de haven van Cherbourg uit, vergezeld door een paar om de boot spelende dolfijnen, die waren echt aan het dollen alsof ze maar wilden zeggen dat ze veel harder kunnen dan ik. Wel een heel leuke ervaring. Er zat een redelijk windje 4, zeil op en het ging lekker hard op weg naar de Engelse kust. Zo halverwege viel de wind weg tot 2 - 3 en dan schiet het ineens niet meer zo hard op en wordt je door de komende vloedstroom heel snel naar het oosten weggezet. Dus maar de motor erbij om nog een beetje op tijd binnen te komen. En ja hoor, na een uurtje een vreselijk klinkende alarmpiep van de motor, temperatuuralarm. Dus de motor uit en precies in het midden tussen Frankrijk en Engeland maar eens kijken wat dat kon zijn. Als eerste maar de wierpot opengemaakt. En ja, die zal helemaal verstopt. Schoongemaakt en weer teruggezet. Dat leek het euvel verholpen te hebben maar ik durfde de motor toch maar niet gebruiken voordat ik bij de haven was. Dus maar verder zeilen en gelukkig trok de wind weer aan tot een dikke 4 en dan schiet het alleaal wel weer op. uiteindelijk na een hele mooie zonnige dag om half 8 met motor de haven van Poole binnen gelopen. Ik was van plan naar Weymouth te gaan maar was door de zwakke wind en geen motor te ver naar het oosten verzet. Voor de kust van Engeland nog wel een mooi gezicht om The Needles (de witte rotsen van het Isle of Wight) te zien. Vandaag een rustdag, was na gisteren wel aardig versleten, dan kom je er achter dat 14 uur achter elkaar sturen tocht wel heel lang is. Ha, maar wel mijn eerste solo oversteek van het kanaal achter de rug. Nu lekker in het zonnetje de boot afspuiten van het zout en wat kleine dingetjes repareren. Het is hier nu heerlijk zomerweer.

Jacco

"..een paar om de boot spelende dolfijnen.."

Pics or it didn't happen!

Rien

Geweldig Paul, een encounter with the dolphins. Wat heb jij trouwens toch met techniek? Nu mis je natuurlijk de boordwerktuigkundige! Fantastische prestatie, in je eentje het kanaal oversteken en niet eens op het smalste stuk, chapeau. Je hebt die witte rotsen van the Isle of White toch wel op de foto gezet zeker? Willen we allemaal zien zodra je weer terug bent. Wij gaan nu met de motorboot naar het zuiden over de Maas. Niet zo spectaculair als jouw vakantie, maar zeker niet vervelend om een paar uurtjes rustig te tuffen, biertje te drinken, in het zonnetje te liggen... Ons hoor je niet klagen. We lezen je verdere avonturen wel op de boot, want de iPad gaat natuurlijk wel mee.

Jacqueline

Gefeliciteerd Paul met je oversteek in je uppie, het moet je wel een goed gevoel geven nou ik geniet er ook van, wel vervelend dat je motor het liet afweten, ik hoop dat het allemaal goed komt want om een haven in en uit te varen kun je die niet missen.Leuk zeg die dolfijnen, je heb dan ook gezelschap, lieverd goede vaart verder, Ma xx