Paul-2012-zeilen-naar-Jersey-en-Guernsey.reismee.nl

Naar Cherbourg

Vanochtend vroeg opgestaan en om half 8 de haven van St Peter Port uitgevaren. Er stond bij de haven een stevige windkracht 4 dus het grootzeil omhoog en halve wind richting Alderney, ook de genua er maar bij maar die moest als snel half ingedraaid worden. Dat was geen 4 maar het ging richting 6 iets verder uit de kust van Guernsey. Met de volle bak stroom mee (ook nog springtij) ging het wel heel erg hard en iedereen waarschuwt dat je niet met harde wind door de Alderney race heen moet. Op een gegeven moment ging het richting 13 knopen en dat heb ik nog nooit meegemaakt zo hard. Zonnetje scheen er ook lustig op los dus dat was wel een heel gave dag. Bij Cap de la Hague werd ik alle kanten opgeslingerd in de kuip, zat met twee haken van de lifelines aan allebei de kanten aan de boot vast, je wordt echt van links naar rechts gesmeten. Richting Cherbourg werd het wat rustiger en met een vaartje van 9 knopen op de haven af. Om half twee afgemeerd en ben ik maar eens een kort broek aan gaan trekken. Het weerbericht voorspelt voor morgen een mooie dag dus da gaan we maar om 5 uur vertrekken om het kanaal over te steken. Vanavond nog even genieten van moules frites.

Rien

Allemachtig, 13 knopen is wel heel erg hard. Is meer een powerboat dan een zeilboot. Maar goed dat je jezelf zo goed gezekerd hebt. Het weer gaat gelukkig de goede kant op. Kun je ook eens lekker genieten van het zonnetje en hoef je niet zoveel gas te verstoken met de kachel. Veel succes met de overtocht.

Ferdinand

Paul, wat een ervaring zo.
Is niet echt een rustig zijltochtje, maar wel heel gaaf.
Goeie oversteek maar weer.
Groetjes uit Toscane.

Hans

Paul succes met de terugtocht. Het weer hier is vandaag uitstekend. Ik hoop dat je daar wat van meegekregen hebt. Wat kan er nog meer qua apparatuur uitvallen? Goede reis terug en hopelijk zonder kleerscheuren. Groetjes uit Hoogvliet

Paul

Heel erg leuk jullie reacties, het is ook wel een avontuur hoor soms valt het ff niet mee maar dit is een enorm leuke ervaring. Morgen een zware dag met ca 13 uur varen zonder stuurmaatje.

Paul

@ Ferdinant
Geniet in Toscane!
Ook lekker eten, geen moules frites maar toch :-)

Wilco

ETD 0500, lengte reis: 13 uur. Je heb nog geluk, de klok gaat nog een uurtje terug, dus je wordt dan ETA 1700 lokale tijd.

Ik hoop dat je in goede gezondheid aangekomen bent.