Paul-2012-zeilen-naar-Jersey-en-Guernsey.reismee.nl

Van Cherbourg via Guernsey naar Jersey

Na enkele dagen verregend en verwaaid in Cherbourg te hebben gelegen dan toch maar op pad naar Guernsey. Tot 2 uur 's middags liggen wachten tot de goede stroom en hopen dat de wind ging liggen, met windkracht 4 op pad. Bij Cap de la Hague weet je dan waarom je dit eigenlijk met mooi weer moet doen, een prachtig gezicht maar golven van twee meter die nergens vandaan komen maar ineens omhoog komen. Iets teveel voor Irene, ingepakt in een slaapzak op de bank in de kuip, het ging waanzinnig tekeer en hierbij Irene officieel tot zeebonk gepromoveerd. Mooi op tijd voor de Alderney race qua stroom, hier kan het nog veel erger tekeer gaan dan bij de Clap de la Hague. Uiteindelijk ging de wind liggen en kwamen we motorend op een uur of 9 's avonds in de haven van St Peter Port op Guernsey, het fort was al prachtig verlicht. Boterhammetje eten en slapen. De volgende dag lopend door het stadje maar op zondag is er niet veel open. Wel heerlijk een lunch met een fantastische seafood schotel en een lekker wijntje. En de hele dag blauwe lucht en zon !!!!! Omdat we in de buitenhaven bleven liggen om weer op tijd te kunnen vertrekken is de rubberboot maar opgeblazen om naar de kant te kunnen. De steigers daar hebben geen verbinding met de wal. Vandaag om 9 uur vertrokken uit St Peter Port en met een windkracht 4 stoven we met stroom mee richting Jersey. Beetje steile golven dus het rommelde flink maar met de genua en zonder grootzeil was het eigenlijk een heel relaxed tochtje. Om 2 uur 's middags de marina van St Helier binnengelopen. Heerlijk gedouched en...'...... Internet werkt hier zowaar. Dus weer een verhaal. Morgen blijven we in St Helier en als het weer ok is, er wordt voor vanavond al windkracht 7 voorspeld , dan gaan we overmorgen naar St Malo. De blik op de kanaaleilanden vanaf zee met de blauwe luchten is trouwens wel heel erg mooi, met die vuurtorentjes op uitstekende rotsen, heel gaaf.

Rien

Jammer van die verwaaide dagen, maar gelukkig weer 'en route'. Dat jullie niet zeeziek zijn geworden met zulke golven. In ieder geval nu weer een lekker zonnetje en op tijd de haven binnen. Ben wel heel benieuwd naar de foto's van de kanaaleilanden.

Andy

Mooi dat jullie het zonder grote moeilijkheden gehaald hebben.
Hoe is het met je zekeringen? Of gebruik je nu alu folie?
We duimen dat jullie beter weer krijgen voor de overtocht naar StMalo. En ja, wezijn zeker benieuwd naar de foto's.

Behouden vaart!!

Jacqueline

Wat een verhaal Paul, Irene heeft het wel zwaar gehad, ik hoop dat het verder goed weer is. Je kunt wel alles uit de kast halen wat je zeilkunst betreft deze reis,is je grootzeil nu ook weer in orde? Ik moet Irene de groeten doen van Bep Kleingeld die heb ik ontmoet op Texel in het hotel. Ik wens jullie een voorspoedige vaart met veel zon en stroom mee,
liefs Ma

Vicky

Wauww wat een tocht! Gelukkig ook eindelijk een zonnetje gezien! Veel plezier nog! Xx

Peter en Antoinette

Klinkt allemaal wel spannend. De foto's zijn leuk. Hopelijk heeft Irene niet helemaal haar buik vol (of juist leeg!!) van het varen. Wij hadden gisteren een mooie dag maar vandaag hebben we alles gehad: hagel, regen, bliksem en een beetje zon. Het kan alleen maar beter zijn daar bij jullie!!! Groeten.....

Ferdinand

Ik hoop dat Irene niet al te ziek is geworden, want het weer zat wat dat betreft niet echt mee.